INTEPRETATION
att tolka text
Många gånger pratar vi om att de ljud vi vill skapa ofta går att koppla till något av våra känslouttryck. Nu kommer vi att botanisera mer i just detta.
Att arbeta med interpretation innebär att vi tolkar musiken och genom det förtydligar och för fram budskap och innehåll med tydlighet. Här får vi verkligen använda vår förmåga att analysera text, musik, känslor och uttryck för att på bästa sätt lyfta fram budskapet.
​
Använd tid och tanke till din tolkning. Fundera på hur de olika svar du kommer fram till i dina analyser kan gestaltas via din röst, ditt kroppsspråk, frasering och uttryck. Prova att realisera i praktiken och tänk på att du ofta kan behöva överdriva din tanke för att budskapet ska nå fram till lyssnaren.
​
För att göra vår tolkning av musiken kommer vi att använda ett dramaturgiskt verktyg som kallas 5 V.
Vad? Vilken tid? Var? Vem? och Varför?
​
TOLKA
med hjälp av 5V
Vad?
Vad är det som sker? Om du skrapar på ytan, vad handlar låten om?
​Ofta sjunger vi en text eller melodi ”rätt upp och ner” utan att fundera så mycket över vad det egenlogen är vi sjunger om.
Men! Vill vi framföra vår musik med djup och kvalitet behöver vi tänka igenom texten eller melodins budskap. En text kan uppfattas mer konkret men även en ordlös melodi bär ett budskap som vi som framför den har ett ansvar att känna till och lyfta fram.
​
Första steget i vår analys är att skrapa på ytan och lyssna på det mest konkreta - Vad handlar texten om?
Slå upp alla ord du inte förstår och läs flera gånger för att låta helheten bli tydlig.
Vilken känsla eller historia upplever du när du lyssnar på melodins utformning?
​
När vi går vidare till våra resterande v’n får vi hjälp att ytterligare fördjupa och förtydliga vår analys.
Vilken tid? (När)
Vilken tid (när) utspelar sig handlingen?
Här handlar det om att skapa oss en inre bild om handlingen av låten, men även att ytterligare fördjupa vår förståelse för musikens faktabaserade bakgrund och budskap.
​
När händer det du sjunger om? Precis nu, när du sjunger? Eller berättar du om något som har hänt eller kanske ska hända?
Det spelar givetvis in i din tolkning och ditt känslouttryck om du sjunger om något som beskrivs hända nu, runt om kring dig precis samtidigt som du berättar, eller om du tittar tillbaka på något som har hänt. Kanske tittar du framåt mot något som ska hända. Vad hände precis innan och vad händer efter det att låten tagit slut?
För att skapa dig en inre bild av musikens handling bör du också föreställa dig när på dygnet och under vilken årstid handlingen utspelar sig. Är det under en mörk novemberkväll eller en solig morgon i juni?
​
Här kan vi också tänka in när i tiden musiken är skriven. Kanske finns det en historisk koppling som gör att handling och budskap blir mycket tydligare eller får en helt annan innebörd. Ett exempel på detta är låten ”Have Yourself a merry little christmas” som sjungits av så många människor under så många jular, ofta med bilden av en mysig, idyllisk julaftonskväll i tanken. Men! Denna klassiker skrevs precis i slutet av andra världskriget, som en förhoppning om att snart, snart, kommer allt det förfärliga som just upplevts att få en förbättring inför nästkommande jul. Med det perspektivet får texten ett helt annat djup. Myskänslan byts ut mot ett uttryck av den sorg som berättaren just genomlevt, om än med hopp om förbättring.
Lyssna gärna på låten här.
Var?
Var utspelar sig låten? Måla upp en bild för ditt inre. I vilken miljö befinner du dig? Hur ser det ut? Hur känns det? Varmt?
kallt? Vad är det för väder? är det morgon eller kväll..?
​
Här handlar det mycket om att för ditt inre skapa en bild av det du sjunger om. Blunda och upplev det du ser. Hur känns det? Desto mer du kan gå in i din fantasivärld, desto mer trovärdigt kan du också förmedla din sång och musik.
​
Även här kan platsen säga mer om låtens historia och budskap. En handling placerad i din nuvarande vardag, i ditt hemland kanske får en helt annan innebörd kopplad till en annan plats i världen eller tid i historien.
Vem?
Vem är Du som sjunger? Är texten skriven i jag-form eller berättar du någon annans historia? Finns det olika karaktärer i låten?
​
Om låten är är skriven i jag-form behöver du tänka in hur allt i din analys landar i dig. Vilka känslor framkallar det? Du behöver föreställa dig hur det skulle vara att befinna sig i den handling du beskriver.
Kanske behöver du gå in i en karaktär för att kunna sjunga låten? Skapa dig i så fall en tydlig bild av din karaktär. Hur gammal är personen? Vilket kön, vilka karaktärsdrag och vilken historia har din karaktär? Vad drömmer den om och vad har den gått igenom tidigare i livet?
Om du sjunger om någon annan behöver du tänka dig in i den karaktären eller i flera karaktärer som du beskriver, där du som berättare är mer neutral men kan gestalta de olika karaktärer och livsöden du gestaltar.
Varför?
Varför berättar Du? För vem? Har du ett syfte med att sjunga låten ”för” någon eller är det en skildring där du egentligen kanske pratar för dig själv?
​
Ibland vänder du dig kanske direkt till en publik för att berätta ditt budskap. Andra gånger befinner du dig i en mer introvert roll där en eventuell åhörare betraktar dig utifrån. Båda perspektiv är fullt applicerbara på en scenisk framställning, men styr hur du väljer att agera inför din publik. Tittar du dem i ögonen eller kanske ut i luften för att gestalta en historia som de betraktar men som inte är direkt riktad till dem?
ÖVNINGAR
& inspiration
Använd låtmaterial från din repertoar för att göra analysen med våra 5 V.
​
Prova att applicera olika uttryck på samma låt! Gå in i olika karaktärer och föreställ dig olika scenarion i vilka handlingen utspelar sig. Hur påverkar det din tolkning och ditt sätt att framföra låten?
​
Tillåt dig att gå helt in i din känsla och din karaktär! Låt det vara viktigare än din teknik, så småningom kommer de att kunna gå hand i hand. (Det är inte troligt att en karaktär under stor känslopåverkan har en helt kontrollerad röstteknik.) Att släppa fram skörhet och att ”tappa kontrollen” i syfte att framföra en känsla är en del av att använda sångteknik!
​
Våga överdriva! Oftast visar vi mycket mindre känslor än vad vi själva tror.