top of page

RÖSTENS
register

Kanske har du hört talas om att vi i vår röst har olika register? Men vad betyder egentligen detta? Jo! Våra stämband växlar mellan två olika sätt att svänga. I vårt lägre tonomfång svänger de gärna med sin fulla massa, vilket kallas bröstregister. I vårt högre tonomfång växlar stämbanden till att svänga enbart med sina kanter och här sjunger vi i vår falsett. 

Lär dig mer om hur du blir bekväm i de olika registren och växlar där emellan i instruktioner och övningar nedan. Lycka till!

ÖVNINGAR
& instruktioner

Bröstregister

När vi sjunger eller talar i de nedre delarna av vårt tonomfång använder vi oftast vårt bröstregister. Bröstregistret kan ibland förknippas med exempelvis rocksång eller stark volym med finns egentligen med i allt vi gör och oavsett vilken typ av röstanvändning du föredrar är det alltid bra att hitta och bli bekväm med ditt röstregister.

Här gäller det att prova sig fram och jag ger er därför i uppgift att använda nedanstående låtförslag för att lyssna, härma och utmana dig själv att i huvudsak använda ditt bröstregister. Du behöver inte sjunga hela låten utan kan plocka ut små delar om du vill.

 

Tips!

För att hitta in i bröstregistret kan det vara bra att först läsa en bit av låtens text med lite bestämd röst för att sedan gå över till sång genom att göra så lite skillnad som möjligt.


Överdriv gärna! Ropa lite och känn efter att det finns resonans i bröstkorgen.

Miriam Bryant - Black car

Helene Sjöholm - Inte jag

Adele - Set fire to the rain

Tommy Körberg - Fattig bonddräng

Mauro Scocco - Sarah

Ed Sheran - Perfect

 

Falsett

När vi sjunger eller talar i de övre delarna av vårt tonomfång behöver vi använda vårt falsettregister. Falsetten kan kännas tunnare eller svagare än bröstregistret men samma sak som för bröstregistret gäller här.


Oavsett vilken typ av röstanvändning du föredrar är det alltid bra att hitta och bli bekväm med ditt falsettregister.

Även här gäller det att prova sig fram och jag ger er därför i uppgift att använda nedanstående låtförslag för att lyssna, härma och utmana dig själv att i huvudsak använda ditt falsettregister. Du behöver inte sjunga hela låten utan kan plocka ut små delar om du vill.

    

Tips!

För att hitta ditt fasettregister behöver du leta högt upp i ditt tonomfång. prova att härma en gnyende hundvalp eller att göra ett snyftande ljud som du sedan gör om till exempelvis en fras i låten.

Här kommer några lyssningsexempel att inspireras av:

Ane Brun - Lifeline

Emmy Rossum - Think of me

Regina Spector - Samson

E.W.F - September (refrängen)

Radiohead - High and dry

Bee Gees - Staying alive

 

Skarven

I bytet mellan våra två register kommer vi att behöva passera det som brukar kallas för skarven. Här behöver vi balansera vårt lufttryck så att stämbanden övergår från att svänga med sin fulla massa till att enbart kanterna svänger. Det här kan vara lite klurigt och vi behöver arbeta med att egalisera. Det betyder att vi jämnar ut skillnaden mellan registren så att vi kan passera skarven utan att det märks.

Men! Ibland använder vi faktiskt skarven för att skapa en effekt i vår sång med plötsliga skillnader!


I den här videon hjälper jag dig att egalisera din röst och visar även hur du kan göra för att förtydliga din skarv. Kom ihåg! Det är inte meningen att du ska låta vackert när du gör övningar. Här behöver man ofta leka med lite knasiga och skarpa ljud för att hitta olika nya funktioner i rösten.

Framhär skarven som effekt

Här kommer en sångutmaning kopplat till röstens register. Här har jag valt en låt som passar för en kvinnas röstläge och en som passar för män. Detta eftersom arbetet med register och skarv behöver befinna sig i rätt tonomfång.

Båda låtarna utmanar dig att röra dig mellan bröstregister och falsett och ger dig även möjlighet att leka med skillnaden mellan registren med skarven som effekt!

Release me - Agnes

Instrumental bakgrund

 

Yellow - Coldplay

Instrumental bakgrund

Din registeranvändning

Fundera på när i din vardag du använder dina olika register. Kanske finns det olika tillfällen eller roller där du väljer att använda rösten på olika sätt? Vilken karaktär har din röst till vardags? Lyssna och analysera!

 

Om du vet när du i vardagen använder dina olika register är det lättare att koppla detta till din sång!

Hitta och överdriv

Träna på att hitta och överdriva dina olika register!

Passera skarven

Öva på att passera skarvren egaliserat (så att det märks så lite som möjligt.)

Öva sedan på att låta skarven höras. Det behöver verkligen inte låta snyggt från början, men så småningom blir det häftig effekt. 

bottom of page